automatiseringHet belang van het internet bij de bedrijfsvoering is dezerdaags onmisbaar voor ondernemers. Om je in het concurrerende landschap staande te houden is het noodzakelijk om zoveel mogelijk te automatiseren. Het internet is niet alleen een enorm groot marketingkanaal maar kan ook worden ingezet om gedragspatronen van klanten te analyseren, voorraadgegevens efficiënt en accuraat te administreren, logistieke kosten te beperken, etc.

Automatisering voor het optimaliseren van efficiency

Nederland doet het globaal gezien op het gebied van automatisering vrij goed. De pc is bij veel bedrijven niet meer weg te denken en geautomatiseerde systemen worden op de eerste plaats in veel gevallen gebruikt om de efficiëntie te verhogen en de winst te optimaliseren. De computer kan vele eenvoudige taken overnemen van de mens, waardoor personeel minder tijd kwijt is aan deze eenvoudige taken en zich dus kan concentreren op belangrijkere zaken. Een stijging in efficiency en arbeidsproductiviteit dus.

Automatisering is voor zowel klanten als personeel aantrekkelijk

Bedrijven die gebruik maken van een goed geautomatiseerd systeem kunnen informatie, bijvoorbeeld over de voortgang van projecten en werkzaamheden, eenvoudig en snel terugvinden en dit zal de kwaliteit van het werk ten goede komen. Daarnaast wordt het ook een stuk eenvoudiger om klanten snel en adequaat feedback te geven op eventuele vragen.

Personeel heeft ook baat bij automatisering. Zij hoeven zich minder bezig te houden met eenvoudige taken die nu door computers worden overgenomen en kunnen zich richten op de competenties die zij daadwerkelijk willen verbeteren. Ze zullen bovendien nuttige ervaring opdoen in het gebruik van geautomatiseerde systemen en die kennis is vandaag de dag op de arbeidsmarkt zeer waardevol.

Een groen imago

Het laatste punt dat hier aan bod komt is het feit dat groen de laatste jaren een populaire marketingterm is gebleken maar ook belangrijk voor het imago. Veel bedrijven investeren ook steeds vaker in automatiseringsprocessen vanuit een ecologisch oogpunt. Een populair item is bijvoorbeeld papierloos werken. Hierbij ligt focus op het reduceren van papierverbruik door vrijwel alle informatie digitaal op te slaan. Een herkenbare en makkelijk gemaakte stap hierin is het toevoegen van een regel in je email signature:

green-print

Printers worden in bedrijven steeds minder gebruikt en ook de oude fax kan dankzij het papierloos werken de deur uit. Documenten normaal uitgeprint zouden worden kunnen nu digitaal worden bekeken terwijl faxen met behulp van email gebeurd. Met behulp van de diensten van een ‘digitale fax provider’ kunnen faxen online worden verstuurd.

Ook Apple liet onlangs weten dat groene automatisering ook bij multinationals een grote rol speelt. Volgens berichtgeving zouden alle datacenters gebruik maken van groene energie.